Czym jest opakowanie w transporcie?
Odpowiednio dobrane opakowanie jest jednym z najważniejszych czynników, jakie należy brać pod uwagę przy transporcie towarów. Pozwala ono na jego bezpieczny przewóz i składowanie, umożliwia łatwą identyfikację umieszczonych wewnątrz produktów, a przy tym może pełnić także wiele innych funkcji, np. marketingową. Dowiedz się więcej o typach opakowań w transporcie!
Czym jest opakowanie?
Samo słowo „opakowanie” dość trudno jest jednoznacznie zdefiniować. Generalnie słowem tym określa się warstwę wierzchnią, dającą się oddzielić od obecnego w jej wnętrzu produktu, która pełni przede wszystkim funkcję ochronną dla towaru. Nie pozwala na jego uszkodzenie za sprawą urazów mechanicznych, chemicznych czy np. poprzez kontakt z czynnikami atmosferycznymi. Opakowanie może być wykonane z różnych materiałów, od drewna i tektury falistej, poprzez folię, aż po metal i tworzywo sztuczne. Do najważniejszych funkcji, poza ochroną, zalicza się również ułatwienie przewożenia oraz składowania. Opakowanie opatrzone logo producenta czy w kolorze danej linii produktów może również pełnić funkcję marketingową. Spersonalizowane opakowania transportowe można zamówić między innymi w firmie Pako Bud w Łodzi.
Rodzaje opakowań w transporcie
Do najpopularniejszych opakowań transportowych z pewnością należą kartony. Te wykonane z tektury falistej opakowania mogą mieć różną grubość i wytrzymałość. Niektóre z nich są dodatkowo wzmacniane, np. przy użyciu sklejki. Znaczenia ma także gramatura samego materiału. Biorąc pod uwagę wszystkie te cechy, możemy wybrać najbardziej pasujące nam opakowanie. W kartonie można przewieźć rozmaite produkty, np. elektronikę (dodatkowo zabezpieczoną styropianem czy napełnionymi powietrzem foliowymi poduszeczkami), żywność, środki czystości, kosmetyki, różnego typu akcesoria i ozdoby, naczynia, małe i duże AGD i wiele innych. Kartony są chętnie wybierane również ze względu na atrakcyjną cenę. Do ich większych wad należy jednak niewielka odporność na czynniki zewnętrzne, szczególnie wilgoć, a często także brak możliwości ponownego wykorzystania. Dlatego klienci preferujący trwalsze produkty, które można wykorzystać wielokrotnie, częściej wybierają skrzynie drewniane. Do wyboru mamy wyjątkowo solidne skrzynie z litego drewna oraz lżejsze i bardziej ekonomiczne opakowania wykonane z płyty pilśniowej, OSB czy sklejki. Inna opcja to wybór skrzynek wykonanych z tworzywa sztucznego. ich trwałość i cena zależą m.in. od jakości materiału i grubości ścianek. Do pozostałych materiałów opakowań w transporcie zaliczyć można te wykonane z metalu (np. puszki, butle), folii (np. torebki), styropianu (np. tacki), a nawet papieru (np. koperty).
Funkcje opakowań
Najważniejszą funkcją opakowań transportowych jest ochrona znajdującego się w nich towaru. Do innych niezwykle ważnych ról należą też transportowa i magazynowa. Bardzo często to właśnie pod ich kątem wybiera się opakowanie produktu, np. zbiorcze, czyli zawierające wiele mniejszych, takich jak puszki bądź saszetki. Łączą się one z tzw. funkcją manipulacyjną, która ma ułatwiać pracę dostawcom oraz magazynierom. Należy tu również wspomnieć o roli informacyjnej. Opakowania powinny zawierać najważniejsze fakty, takie jak data ważności, dokładna ilość towaru / liczba mniejszych paczek czy sztuk produktu, nazwa i producent. Do pozostałych funkcji należą: użytkowa (pozwala m.in. na wygodne dozowanie produktu), produkcyjna (ułatwia przygotowanie towaru do produkcji i spełnienie określonych norm) oraz marketingowa. Ta ostatnia wymaga odpowiedniego przygotowania opakowania, np. nadania mu kojarzącego się z daną marką koloru oraz opatrzenia go logiem producenta, a niekiedy nawet zaprojektowania odpowiedniego kształtu.
Jak wybrać najlepsze opakowanie do transportu?
Opakowania transportowe należy wybierać, kierując się przede wszystkim typem towaru oraz sposobem transportu. Inna wielkość i materiał będą odpowiednie dla tekstyliów, żywności, środków czystości, części samochodowych, maszyn czy dzieł sztuki. Nie bez znaczenia jest również miejsce docelowe wysyłki. Inne opakowanie sprawdzi się w sklepie wielkopowierzchniowym, inne w małym punkcie, a jeszcze inne u klienta detalicznego.